vrijdag 12 oktober 2012

Dankwoord Nobelprijs


Ik heb het woord op moeten zoeken in het woordenboek, maar ik kan u nu dan toch vertellen dat ik mij nederig voel nu ik hier zo voor u sta. Nooit had ik gedacht dat ik al op 37-jarige leeftijd de Nobelprijs voor de vrede zou mogen ontvangen. De Nobelprijs voor de literatuur was een reële optie, maar die ging naar een Chinees, dus zal ik wel een jaar moeten wachten ben ik bang.
Als ik mensen moet bedanken dan wil ik in eerste instantie toch mijn speciale dankbetuiging richten aan de inwoners van Griekenland. Griekenland heeft het werk van de Europese Unie en mijn specifieke rol als burger daarbinnen weer op de kaart gezet. Griekenland heeft hier duiding aan gegeven en ons als burger weer mondig gemaakt. Hiervoor mijn grote dank. Als Griekenland er niet geweest was, dan had ik waarschijnlijk pas volgend jaar de Nobelprijs voor de literatuur gekregen en dan was de Nobelprijs voor de vrede nog ver weg geweest. Dus nogmaals mijn grote dank.
 
Natuurlijk wil ik ook mijn vrouw bedanken omdat ze mij altijd heeft gesteund. Daarnaast wil ik mijn ouders bedanken omdat ik op dit continent ben geboren en opgegroeid. Ik wil mijn vrienden en familie bedanken, mijn manager en niet te vergeten mijn buren, omdat ze me niet hebben weggejaagd. Ook wil ik mijn mede-Europeanen bedanken omdat ze al decennia lang bijna geen oorlog meer maken.
Het is voor mij als burger van de Europese Unie een grote eer om deze prijs in ontvangst te mogen nemen en laat mij iedereen en alles aanmoedigen om verder te gaan als een grote gemeenschap. Samen zijn we één en samen staan we sterk. De wereld is meer dan jij. De wereld is ook de mensen en de landen om je heen en laat ons daar ook de verantwoordelijkheid voor dragen. Zo houden we oorlogen buiten de deur en zorgen we voor een grotere mate van veiligheid. Het scheelt mij trouwens ook gigantische wachttijden bij de Duitse grens.
 
Tot slot wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de groeten te doen aan de buurvrouw en tante Johanna, van harte gefeliciteerd met uw 78e verjaardag en oh ja, oom Harry, ik hoop dat u snel hersteld van uw heupoperatie. De volgende keer even nadenken voordat u op ski’s van de trap af gaat.
Nobelprijs Comité bedankt, EUROPA bedankt JOEHOE FEESTJE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten