zaterdag 22 september 2012

I'm coming out


Daar sta ik dan. Ik kan het nu echt niet langer verborgen houden. Ik heb een groot geheim. Dat geheim begon langzamerhand een gigantisch probleem te worden waar ik niet voor uit durfde te komen. Ik weet het al sinds ik 12 jaar oud ben en sindsdien liep ik er continu voor weg. De laatste jaren werd ik er via de media echter steeds vaker mee geconfronteerd. Een paar jaar geleden heb ik het er voor het eerst met mijn vrouw over gehad en recent heb ik besloten er niet langer geheimzinnig over te doen. Ik wil me er niet langer voor verstoppen.

Voor de meesten van jullie zal dit als een volslagen verrassing komen, maar ik durf nu met een gerust hart te zeggen dat ik verslaafd ben aan zingen. Dat op zich zou niet zo problematisch zijn, maar ik ben nog aardig voor mezelf als ik zeg dat ik niet erg goed ben. Als ik een liedje zing dan weten de toehoorders zeker dat er geen noot zuiver geraakt word. Ik zal het presteren om het gehele nummer vals te zingen, maar dat dan wel weer met volle overgave. Op zich kon ik hier goed mee leven en ook de toehoorders in de verschillende karaokebars waardeerden mijn inzet.

Sinds enkele jaren is dit veranderd. Sindsdien wijzen programma’s waarbij je als talent ontdekt kan worden mij continu op mijn tekortkomingen en alle toeschouwers in de karaokebar zijn plotseling jurylid geworden. Ik vind het niet erg om gejureerd te worden. Het is mijn grootste doel om ooit een keer mee te doen aan een talentenjacht.  Ik weet dat ik kansloos ben, maar ook ik wil een keer optreden  in een programma als Idols, X-factor of the voice of Holland. Ik wil namelijk gewoon zingen en dan is de toonhoogte of soort niet van belang.

Vanwege mijn zangkunsten heb ik de neiging om mijzelf in te schrijven jarenlang weten te onderdrukken. Ik ben niet op klompen verschenen bij Idols of met een manager bij X-factor. Maar steeds vaker bekroop mij het gevoel dat ik de mensheid een uniek stemgeluid onthield. Sinds 2008 heb ik daar gesprekken over gehad met mijn vrouw en die wist mij tot nu toe nog steeds tegen te houden, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op een bepaald moment was ik gewoon niet meer te stoppen. Ik moest en zou gewoon mijn uniek stemgeluid laten horen aan de wereld. Dus wat heb ik gedaan. Ik heb mij aangemeld voor the voice of Holland en Holland’s got talent.

Van the voice of Holland heb ik nooit meer iets gehoord en het moet mij van het hart dat ik dat verbazingwekkend vind. De producenten van TVOH zoeken een uniek stemgeluid en laat dat bij mij nu juist verzekerd zijn. Holland’s got talent heeft mij wel uitgenodigd om audities te doen. Van hun mag ik mijn kunsten komen vertonen en zodoende sta ik nu op een podium omringt door camera’s met een microfoon in mijn handen. Wie a zegt moet ook b zeggen, dus moet ik nu figuurlijk met de billen bloot. Nog een paar seconden en dan ben ik uit de zangkast. Diana Ross zong het al en nu doe ik het ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten