zaterdag 23 juni 2012

Flevolifanten


Zoals ik al eens eerder schreef ben ik een fanatiek automobilist. Tijdens mijn autoritten zie ik altijd weer dat de talloze overheden hebben geprobeerd het rijden cultureel te maken. Overal kom je openbare kunstwerken tegen in de openbare ruimte en de meest populaire plek lijkt wel een rotonde of een kruising. Juist daar waar je  aandacht het meest nodig is, plaatst de overheid een sterk visueel object zodat je focus wordt verlegd.

Mijn favoriete object staat langs de A6 bij Almere. Altijd als ik langs Almere rij dan kijk ik of ze er nog staan. Of ze niet toevallig ergens anders naar toe zijn gewandeld. En heel soms denk ik dat ik er een mis. Dat er nog maar 4 staan in plaats van 5. Dan is er even eentje naar de wc. Maar meestal staan ze er gewoon. De vijf olifanten op de kruising van de A6 en de A27 bij Almere.

Elke keer als ik de olifanten zie, zit ik weer vol vragen. Hoe komen ze op deze plek? Zijn ze hier naar toe gewandeld over de A6 of over de A27. Zijn het Aziatische olifanten of  Afrikaanse olifanten? En als het Afrikaanse olifanten zijn, is het dan de bosolifant of de savanneolifant? Of is het soms een compleet nieuwe soort, want ze zijn wel heel erg groot en ze hebben een zeer kleine slurf. De zogenaamde Flevolifant. Ik ben echter geen bioloog en laat het classificeren graag aan anderen over.

Ik vraag mij af wat de olifanten daar doen op die kruising van wegen. Zijn ze soms ingesloten door de aanleg van de drie stroken asfalt die hun onnatuurlijke omheining vormen? Kunnen ze sindsdien niet meer weg? Durven ze de straat niet over te steken? Moeten we de kunstenaar vragen om er nog een klaar-over bij te zetten. Misschien is er nog wat schooljeugd uit Almere die met een klaar-over bordje op de snelweg wil gaan staan om de olifanten uitgeleide te doen. Waar zouden ze naar toe gaan? Naar het Almeerderhout of prefereren ze toch de ruimtelijkheid van de landbouwgronden? Zoveel vragen.

Op het moment dat ik in noordelijke richting rijdend al bijna bij het “monument Noordoostpolder” ben, vraag ik mij af waarom de kunstenaar eigenlijk 5 olifanten in de polder heeft neergezet? Wat wil Tom Claassen hiermee zeggen? Hebben er vroeger misschien olifanten of mammoeten rondgelopen in deze regio? Het is meer dan waarschijnlijk, maar dat geld eigenlijk wel voor heel Nederland. Is het soms een wanhopige poging om de geschiedenis van Flevoland te rekken? Ik trap er niet in. Die olifant gaat bij niet op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten