woensdag 13 juni 2012

MacDonald’s, Kentucky Fried Chicken en de autoweg


Als je een sterke eigen mening hebt  en die geregeld ventileert ben je volgens de huidige maatschappelijke standaard a.) een politicus, b.) karakteristiek of c.) een mopperkont. Aangezien ik wel een politieke richting, maar geen politieke partij aanhang, behoor ik niet tot de groep die men politici noemt. Daarnaast draag ik ook geen zwarte kleding of een opvallende bril en ik maak al helemaal geen reclame voor een wasmiddel, dus karakteristiek kun je mij ook niet bepaald noemen. Maar aangezien ik wel degelijk een sterke eigen mening heb en deze ook nog wel eens uit zal ik wel een mopperkont zijn. We hebben dus vastgesteld dat ik geen Jules Deelder of Jan Mulder ben, maar ik wil wel graag wat kwijt.

Ik ben iemand die geniet van autorijden, iemand die met veel plezier in zijn auto kan stappen en alle wegen van ons land in beide richtingen wil leren kennen.  Ik geniet van het asfalt, van de strepen die zo heerlijk recht getrokken zijn, van de kunstwerken en de hectometerpaaltjes, maar het meeste geniet ik wel van de schitterende bermen die onze wegen rijk zijn. Bermen die begroeid zijn met orchideeën en Engels gras, met Margriet en Fluitekruid, Biggekruid en schitterende heide.

Als ik over de N391 tuf in de richting van Emmen dan geniet ik van de schitterende berm, maar ook de berm langs de A28 in de buurt van Soesterberg is een pareltje en zo kan ik nog talloze plekken aanwijzen waar ik tegenwoordig gewoonweg het gevoel krijg dat ik op vakantie ben. Ik ben nog niet zo heel oud, maar ik weet nog goed dat onze Nederlandse bermen vroeger eigenlijk alleen maar strakke gazonnetjes waren. Hoe anders is dat nu. Een geweldige variëteit aan vegetatie die onze bermen siert.

Als je dat mopperen noemt, mag je van ons altijd wel los gaan, zult u wel denken. Dan wil ik toch nog even terugkomen op de hedendaagse variëteit in onze bermen. Sinds een paar jaar zie ik een nieuwe soort vegetatie terugkomen in onze bermen. Bruine zakken met een grote gele M er op of van die doosjes waar overduidelijk een hamburger of een kipkluifje in gezeten heeft of zelfs nog in zit! Volgens mij is dit een soort onkruid en wel een zeer hardnekkige, want ik kom hem tegen op de meest onmogelijke plekken. Ik zie het op parkeerplaatsen die volgens mij met het meest Dichte Asfalt Beton zijn geasfalteerd en zelfs daar weet het wortel te schieten.

Ik kan mij grondig vergissen, maar volgens mij had Rijkswaterstaat deze vegetatie niet voor ogen toen zij met hun ecologisch bermbeheer begonnen. Ik heb het in ieder geval niet voor ogen als ik het heb over de schitterende Nederlandse bermen. Toch heb ik het gevoel dat deze vegetatie op de korte termijn niet gaat verdwijnen en daar baal ik van. Daar heb ik zelfs goed de smoor over in! Dat mag u best weten. Ik ga hier niet de grote prediker uithangen, maar man, man, man, laat toch niet alles slingeren en ruim toch eens normaal je rommel op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten