zondag 15 juli 2012

The Itch to Twitch

Een van mijn beste vrienden is  vogelaar. Hij is een fanatiek vogelaar.  Hij is dusdanig fanatiek dat ik hem een Twitcher mag noemen. Ik heb altijd gedacht dat dat iemand was die een spasme had. Daar blijkt een nuance in te zitten of ik zat helemaal fout. Daar ben ik dus nog niet helemaal achter. Zoals ik het nu heb begrepen zijn Twitchers vogelspotters die zoveel mogelijk zeldzame soorten willen zien.  Zoals Paparazzi jagen op beroemdheden en daar onbeschaamd foto’s van maken, jagen Twitchers op vogels. Zij lappen daarbij alle privacyregels aan hun laars.

Kent u bijvoorbeeld Charadrius Morinellus? Kent u Charadrius Morinellus niet? Morinellus behoort tot de familie van Charadriidae. Gaat er bij u nog steeds geen belletje rinkelen? Echt niet? Kom op, Charadrius! U weet wel, Charadrius Morinellus! Charadrius Morinellus zit normaal gesproken tijdens de zomermaanden ergens op de toendras van Eurazie en als het wat kouder word dan zoekt hij warmere gebieden op in een strook van Marokko tot Iran.
Hij heeft een bijzonder leven, deze Charadrius. Je mag wel zeggen dat het een bijzondere vogel is. Hij trekt van hot naar her. Ik zou het persoonlijk niet direct een trekvogel willen noemen, maar dat is Charadrius wel. Persoonlijk zou ik hem eigenlijk  een plevier willen noemen. Om precies te zijn gaat het hier om een Morinelplevier.  Maar dat wist mijn vriend allang. Dat wisten alle Twitchers allang. Alle Twitchers kunnen mij ook precies vertellen dat de Morinelplevier ongeveer 20 centimeter lang word en dat de vrouwtjes ietsjes zwaarder zijn dan de mannetjes. Zij kunnen mij ook vertellen dat de Morinelplevier behoort tot de orde der steltlopers in de klasse der Aves.
Charadrius Morinellus zat rustig in een weiland op Texel toen mijn vriend en een paar andere Twitchers besloten dat zij zijn privacy nodig moesten schenden. Charadrius kon niet even gewoon lekker zitten schijten of de gehele populatie Twitchers dook weer bovenop hem. Gewoon even rustig een krantje lezen zat er voor Charadrius niet in. In het geval van mijn vriend hielp deze Charadrius Morinellus oftewel Morinelplevier hem weer een klein beetje verder op weg naar de 300 unieke waarnemingen.
300 vogelsoorten zien is namelijk een soort van doel voor Twitchers. Als je de privacy van 300 vogelsoorten hebt geschonden ben je een “coole” gast. Dan wordt je opgenomen in “de” groep. Dan weet je hoe je privacyregels aan je laars lapt. Er schijnt een al wat oudere man te zijn echt schijt schijnt te hebben aan alle privacyregels. Hij heeft de privacy geschonden van circa 450 vogelsoorten. Deze kerel is echt off the charts. Het betreft hier de Joop van Tellingen van de Twitchers. Voor hem is Charadrius Morinellus geen bijzonderheid meer. Deze man heeft al een foto van Charadrius die staat te koken. Ook heeft hij een foto van Charadrius op een fiets. Maar de meest bijzondere zijn wel de foto's van Charadrius Morinellus op het moment dat deze beveiliger was van prinses Diana. Charadrius in donker pak met donkere zonnebril op de kop. Die foto's mag hij echter niet publiceren.
Persoonlijk kan ik nog geen huismus herkennen, maar daar gaat mijn vriend verandering in brengen.  Hij gaat mij uitleggen wat de kenmerken zijn. Hij gaat mij vertellen wat het verschil is tussen een Grote Trap en een Kleine Trap. Hij zal mij uitleggen wat een plevier is. Voorlopig weet ik dat een morinelplevier eenvoudig is te herkennen aan zijn wenkbrauwstreep en een mooie witte streep over zijn borst. Als ik Charadrius zie zal ik zijn privacy respecteren. Van mij mag Charadrius Morinellus lekker rustig gaan zitten kakken. Dan kan hij ondertussen op zijn Ipad via waarnemingen.nl zien wat voor keutel hij draait.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten